1--------------494 2--------------420 3--------------743

Spis z natury dla celów VAT

Opublikowano:

W przypadku zakończenia działalności gospodarczej, czy też rozwiązania spółki osobowej, powstaje obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego.  Remanent taki przygotowujemy dla celów podatku VAT, ale i dla celów rozliczenia podatku PIT. Regulacje prawne na gruncie podatku od wartości dodanej zawarte są w Rozdziale 4 ustawy o VAT.

 

 

Spis treści:

  1. Zdarzenia, które obligują do sporządzenia spisu z natury
  2. Co obejmować powinien spis z natury
  3. Zawarcie wartości podatku należnego w pliku JPK

 

 

Zdarzenia, które obligują do sporządzenia spisu z natury

Zdarzenia, które obligują nas do sporządzenia spisu to:

  • rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,
  • zgłoszenia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych przez osobę fizyczną,
  • wygaśnięcie zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego,
  • niewykonywania czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy.

 

Co obejmować powinien spis z natury

Zgodnie z art. 14 w/w ustawy spis taki obejmuje towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Chodzi zatem o te składniki majątku, które pozostały w firmie na dzień jej zamknięcia, a od których podatnikowi służyło prawo odliczenia VAT naliczonego, bez względu na to czy z tego prawa skorzystał.

Będą to zatem:

  • towary i materiały,
  • półprodukty,
  • wyposażenie,
  • środki trwałe.

 

 

UWAGA!

Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury zawierającym informacje o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niż w dniu złożenia deklaracji podatkowej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

 

 

W przepisach nie znajdziemy wzoru spisu, nie mniej powinien on zawierać takie informacje jak:

  • nazwę towaru
  • ilość towaru
  • cenę nabycia towarów lub towarów podobnych lub koszcie wytworzenia – gdy nie ma ceny nabycia
  • stawkę podatku VAT obowiązującej dla danego towaru
  • kwotę podatku.

 

Z wymienionych powyżej elementów remanentu likwidacyjnego istotne jest określenie podstawy opodatkowania, czyli w/w ceny. Zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 14 ust. 8, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów. Kluczowy w tym przepisie jest zwrot „w momencie dokonania dostawy”, czyli w momencie objęcia tych towarów spisem z natury. Ustalić zatem należy wartość na ten właśnie dzień.

Informację taką przesyłamy do US nawet w przypadku, gdy wartość spisu wynosi 0 zł. Dotyczy to także przypadku, gdy deklaracja za okres związany ze sporządzonym spisem jest również „zerowa”.

 

Zawarcie wartości podatku należnego w pliku JPK

Wartość podatku należnego, będąca sumą poszczególnych pozycji arkusza spisu, powinna być wykazana w pliku JPK_VAT7M lub JPK_VAT7K.  Zależnie od tego czy deklaracja jest za okres miesięczny czy kwartalny VAT należny od remanentu likwidacyjnego powinien być wykazany w części ewidencyjnej:

  • w polu P_33 jako „Zbiorcza wysokość podatku należnego od towarów objętych spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy,
  • w polu K_33 jako „Wysokość podatku należnego od towarów objętych spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy.

Kwota podatku należnego z tytułu remanentu likwidacyjnego zwiększa ewentualną kwotę podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego w ustawowym terminie.

Warto w tym momencie zaznaczyć, iż dla przedsiębiorcy, który chce zakończyć działalności wygodniejszym i mniej kosztownym rozwiązaniem byłaby sprzedaż zalegających towarów jak i składników majątki, które nie będą już wykorzystywane w działalności. W tym przypadku uzasadnionym interesem dla prowadzącego działalność będzie pozbycie się np. towarów nawet po cenie niższej od ceny zakupu. Z jednej strony towary te nie będą podlegały wykazaniu w zestawieniu inwentaryzacyjnym, z drugiej strony unikamy problemu zalegającego towaru po zakończeniu działalności z którym nie wiadomo co zrobić.  Niższą cenę można uzasadnić nie tylko zużyciem towarów i środków trwałych, ale i okolicznością jaką jest bez wątpienia likwidacja przedsiębiorstwa. 

 

 

 

 

 

Autor:

Beata Tęgowska

Podobne artykuły
Inne artykuły
Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!