W obrocie gospodarczym mogą zdarzać się niestandardowe sytuacje związane z realizacją zapłaty za fakturę. Tego typu przypadek występuje m.in. na platformie Allegro, gdy dokonujemy zakupu z rabatem wynikającym z użycia otrzymanych punktów, tzn. "monet"
Wartość kwoty do zapłaty realizowanej przez sklep Allegro można pomniejszyć dzięki wirtualnym punktom, zwanym "Monetami". W wyniku transakcji, która jest rozliczana częściowo środkami płatniczymi (gotówka, przelew) oraz częściowo wirtualnymi punktami, na koncie kontrahenta powstaje niedopłata. W takim przypadku księgowanie dokumentu może wyglądać następująco, jak opisano poniżej.
Otrzymaną od kontrahenta fakturę księguje się w pełnej wysokości, w rezultacie na koncie rozrachunkowym danego klienta powstaje zobowiązanie do zapłaty.
W kolejnym kroku księgujemy wyciąg bankowy zgodnie z kwotą przypisaną do operacji zapłaty. Ponieważ na koncie klienta pozostaje niedopłata, konieczne jest przygotowanie kolejnego dokumentu (Polecenie Księgowania), którym rozliczymy pozostałą wartość.
Przykład
Faktura wystawiona na kwotę 1 000,00 zł, zapłacona przelewem w kwocie 900,00 zł oraz 100,00 zł tzw. Monetami:
-
Faktura na kwotę 1 000,00 zł:
- WN 4xx – konto kosztowe
- MA 202-1-x – konto klienta
-
Wyciąg bankowy na kwotę 900,00 zł:
- WN 202-1-x – konto klienta
- MA 130 – konto rachunku bankowego
-
Polecenie księgowania na kwotę 100,00 zł:
- WN 202-1-x – konto klienta
- MA 763 – konto pozostałych przychodów operacyjnych
Autor:
Beata Tęgowska