Jak zaksięgować fakturę zakupu z Allegro z użyciem monet?

Opublikowano:

W obrocie gospodarczym mogą zdarzać się niestandardowe sytuacje związane z realizacją zapłaty za fakturę. Tego typu przypadek występuje m.in. na platformie Allegro, gdy dokonujemy zakupu z rabatem wynikającym z użycia otrzymanych punktów, tzn. "monet"

 

Wartość kwoty do zapłaty realizowanej przez sklep Allegro można pomniejszyć dzięki wirtualnym punktom, zwanym "Monetami". W wyniku transakcji, która jest rozliczana częściowo środkami płatniczymi (gotówka, przelew) oraz częściowo wirtualnymi punktami, na koncie kontrahenta powstaje niedopłata. W takim przypadku księgowanie dokumentu może wyglądać następująco, jak opisano poniżej.

Otrzymaną od kontrahenta fakturę księguje się w pełnej wysokości, w rezultacie na koncie rozrachunkowym danego klienta powstaje zobowiązanie do zapłaty.

W kolejnym kroku księgujemy wyciąg bankowy zgodnie z kwotą przypisaną do operacji zapłaty. Ponieważ na koncie klienta pozostaje niedopłata, konieczne jest przygotowanie kolejnego dokumentu (Polecenie Księgowania), którym rozliczymy pozostałą wartość.

 

Przykład

Faktura wystawiona na kwotę 1 000,00 zł, zapłacona przelewem w kwocie 900,00 zł oraz 100,00 zł tzw. Monetami:

  1. Faktura na kwotę 1 000,00 zł:

    • WN 4xx – konto kosztowe
    • MA 202-1-x – konto klienta
  2. Wyciąg bankowy na kwotę 900,00 zł:

    • WN 202-1-x – konto klienta
    • MA 130 – konto rachunku bankowego
  3. Polecenie księgowania na kwotę 100,00 zł:

    • WN 202-1-x – konto klienta
    • MA 763 – konto pozostałych przychodów operacyjnych

 

 

 

 

 

Autor:

Beata Tęgowska

Podobne artykuły
Inne artykuły
Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!