Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości w Internecie oraz składania podpisu zaufanego. Można dzięki niemu załatwić zdalnie wiele ważnych spraw urzędowych.
Ważność Profilu Zaufanego wynosi 3 lata. Podczas pandemii była ona automatycznie przedłużana. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego trzeba jednak samodzielnie przedłużyć ważność profilu.
Do 31 października niektórzy obywatele powinni przedłużyć swój Profil Zaufany, gdyż inaczej nie będą mogli załatwić spraw urzędowych przez Internet. Wcześniej zaplanowana została kampania informacyjna przez Ministra Cyfryzacji skierowana do osób, których profil zaufany zostanie unieważniony 31 października. Osoby te otrzymały SMS z informacją, gdzie znaleźć mogły instrukcję przedłużania profilu zaufanego online.
Jak sprawdzić, czy profil zaufany wygasł 31 października 2023 roku?
W tym celu należy zalogować się na pz.gov.pl i następnie wejść w Szczegóły profilu. Jeśli w sekcji Sposób utworzenia/przedłużenia widzimy informację „Profil zaufany przedłużony automatycznie na czas pandemii”, oznacza to, że dany profil zostanie unieważniony 31 października 2023 roku, nawet jeśli widoczna jest inna datę wygaśnięcia.
Jak można przedłużyć swój profil zaufany – instrukcja.
- Na początku należy zalogować się na pz.gov.pl. Zalogować się trzeba swoim loginem/hasłem albo przez bank (internetowy).
- W prawym górnym rogu zobaczysz swoje dane i niebieską strzałkę. Rozwiń menu pod strzałką i wybierz Profil zaufany.
- Po czym zaznaczyć należy opcję: "Przedłuż ważność lub zmień dane". I przejdź dalej.
- Zobaczysz okno ze swoimi danymi kontaktowymi. Potwierdź je lub edytuj, jeśli się zmieniły.
- Otrzymasz SMS i e-mail z kodami autoryzacyjnym. Wpisz je w odpowiednie pola i wybierz Dalej.
- Jeśli kody są prawidłowe, zobaczysz potwierdzenie przedłużenia ważności profilu zaufanego o 3 lata. Otrzymasz również e-mail z potwierdzeniem.
UWAGA! Należy użyć dwóch haseł. |
Zapamiętać warto, że jeśli logujemy się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym.
Tak więc do profilu zaufanego zalogować się będzie można tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana.
Natomiast aby ponownie logować się do profilu zaufanego danymi konta bankowego, należy zalogować się do swojego profilu zaufanego za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła, a następnie należy zmienić dostawcę tożsamości, którym będzie bank.
Autor:
Katarzyna Mazurkiewicz