1--------------518 2--------------444 3--------------729

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych

Opublikowano:

Przedsiębiorcy ustalają pełnomocników i nadają im uprawnienia do wykonywania różnego rodzaju zadań we własnym imieniu. Jednym z takich pełnomocnictw jest pełnomocnictwo ogólne. Innym jest pełnomocnictwo szczególne (zadaniowe). Warto wiedzieć, który rodzaj pełnomocnictwa jest potrzebny aby powołany przez podatnika pełnomocnik był uwierzytelniony do podpisywania deklaracji podatkowych.

 

 

Spis treści:

  1. Pełnomocnictwo
  2. Pełnomocnik
  3. Pełnomocnictwo ogólne
  4. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji

 

 

Pełnomocnictwo

Zgodnie z tym co mówi ustawa z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny w dziale VI (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610) podatnik ma możliwość, ma prawo ustanowić przedstawiciela. Należy podkreślić, iż pełnomocnictwo do czynności prawnych może opierać się na przedstawicielstwu ustawowym albo na oświadczeniu reprezentowanego. Ustanowienie pełnomocnika przez podatnika oznacza, iż podatnik nadaje mu pewne uprawnienia to znaczy prawo do wykonywania w jego imieniu określonych czynności na określonej płaszczyźnie prawnej.

Czynność prawna dokonana przez pełnomocnika w granicach nadanego pełnomocnictwa pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego podatnika. Warto podkreślić, iż istnieje wiele rodzajów pełnomocnictw. Najczęściej można spotkać się z:

  1. pełnomocnictwem ogólnym,
  2. prokurą,
  3. pełnomocnictwami specjalistycznymi (np. procesowe, do prowadzenia określonej sprawy, do doręczeń, do podpisywania deklaracji, szczególne – do prowadzenia postępowanie np. podatkowego, administracyjnego, egzekucyjnego, spadkowego, inne).

 

 

UWAGA!

Pełnomocnictwo powinno być udzielone w formie pisemnej (sformułowanie to dotyczy także formy elektronicznej).

 

 

Pełnomocnik

Pełnomocnik to osoba uprawniona przez podatnika do reprezentowania i załatwiania wszystkich spraw, do których został upoważniony. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. W niektórych przypadkach bywa i tak że pełnomocnikiem jest osoba prawna. Nadanie wybranych uprawnień dla pełnomocnika wymaga złożenia oświadczenia woli przez reprezentowaną osobę.

 

Pełnomocnictwo ogólne

Należałoby rozpocząć od tego, iż podatnik może ustanowić tzw. pełnomocnictwo ogólne. Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Jednakże w stosunku do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo specjalne określające wąski, ale szczególny (wyspecjalizowany) zakres umocowania, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do konkretnej czynności.

Pełnomocnictwo może być w każdym czasie odwołane (wyjątek zrzeczenie się przez mocodawcę odwołania pełnomocnictwa z uwagi na stosunek prawny istniejącego pełnomocnictwa). W myśl art. 138d ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) pełnomocnictwo ogólne upoważnia też do:

  1. działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych,
  2. działania we wszystkich sprawach związanych z opłatą elektroniczną.

 

 

UWAGA!

Zgodnie z tym co mówi art. 104 Kodeksu Cywilnego jednostronna czynność prawna dokonana w cudzym imieniu bez umocowania lub z przekroczeniem jego zakresu jest nieważna.

Niemniej gdy ten, komu zostało złożone oświadczenie woli w cudzym imieniu, zgodził się na działanie bez umocowania, stosuje się odpowiednio przepisy o zawarciu umowy bez umocowania.

 

 

Do nadania pełnomocnictwa ogólnego służy formularz PPO-1. Formularz ten należy złożyć elektronicznie do Ministra Finansów. W razie gdy z przyczyn technicznych nie jest to możliwe można jeszcze przesłać formularz listem poleconym na adres Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieluniu.

Należy podkreślić, iż pełnomocnictwo ogólne nadaje pełnomocnikowi uprawnienie do wykonywania ogólnego zarządu. Niestety nie jest to pełnomocnictwo wystarczające aby nadać uprawnienie do podpisywania deklaracji podatkowych.Jak w takim razie nadać uprawnienie do podpisywania deklaracji podatkowych?

 

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji

Do reprezentacji w sprawach podatkowych wystarczy nadać uprawnienie pełnomocnictwa ogólnego. Natomiast aby pełnomocnik miał uprawnienia do podpisywania deklaracji podatkowych to należy udzielić mu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych. Po rejestracji tego pełnomocnictwa w urzędzie skarbowym, pełnomocnik może bez przeszkód podpisywać i wysyłać deklaracje podatkowe w imieniu reprezentowanego podatnika.

Deklaracja podatkowa składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, albo w postaci papierowej może być podpisana przez podatnika, płatnika, inkasenta ale też ustalonego pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. Dokonuje się tego za pomocą składanego elektronicznie formularza UPL-1, przy czym należy podkreślić istotną rzecz.

 

 

Rodzaje formularzy UPL do nadania pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji
Rodzaj formularza UPL Opis
UPL-1 Formularza, za pomocą którego podatnik nadaje pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej
UPL-1P Formularza, za pomocą którego podatnik nadaje pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej

 

 

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy, czyli składa się do urzędu skarbowego, do którego podatnika składał dotychczas deklaracje podatkowe.

Pełnomocnictwo UPL-1 w formie papierowej oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1) podatnik, płatnik lub inkasent składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników. Pełnomocnictwo UPL-1 w formie elektronicznej oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1) podatnik, płatnik lub inkasent składa do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

 

 

Rodzaje formularzy UPL do odwołania pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji
Rodzaj formularza UPL Opis
OPL-1 Formularza, za pomocą którego podatnik zawiadamia urząd skarbowy o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej
OPL-1P Formularza, za pomocą którego podatnik zawiadamia urząd skarbowy o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej

 

 

Podpisanie przez upoważnionego pełnomocnika deklaracji podatkowej zwalnia podatnika, płatnika lub inkasenta z obowiązku podpisania deklaracji. Należy podkreślić także, iż upoważnienie UPL nadaje uprawnienie pełnomocnikowi także do składania korekt deklaracji w imieniu podatnika.

 

 

UWAGA!

Na mocy art. 80a Ordynacji Podatkowej w przypadku gdy przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby.

W sprawach dotyczących pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym.

 

 

 

 

 

Autor:

Krzysztof Ulicki

 

Podobne artykuły
Inne artykuły
Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!