Błędna kwota składki - co oznacza taki komunikat podczas wysyłki deklaracji do ZUS

Podczas próby wysyłki deklaracji ZUS DRA może pojawić się komunikat:

Błędna kwota składki

 

1. Sprawdzenie komunikatu o błędzie

 

Po otrzymaniu komunikatu z ZUS, zawierającego informację o błędnych składkach, należy:

  • Zweryfikować, którego pracownika dotyczy błąd. Sprawdź numer dokumentu oraz dane pracownika, aby upewnić się, że błąd dotyczy właściwego pracownika lub zleceniobiorcy.
  • Zweryfikować ewentualne podwójne wypłaty wynagrodzenia w danym miesiącu. Sprawdź, czy pracownik lub zleceniobiorca nie otrzymali dwóch wynagrodzeń w jednym miesiącu.

 

2. Kroki naprawy błędu

Błąd może wynikać z różnych przyczyn, w tym z błędów w obliczeniach składek lub zaokrągleń. Poniżej przedstawiono możliwe przyczyny błędów oraz sposób ich weryfikacji.

2.1. Zaokrąglenia składek – dwa rachunki w jednym miesiącu

Jeśli dla tego samego pracownika lub zleceniobiorcy opłacono dwa rachunki w jednym miesiącu, mogą wystąpić różnice wynikające z zaokrągleń składek społecznych i zdrowotnych.

Aby zweryfikować ten błąd:

  • Pobierz PDF druku RCA z serwisu Systim:
    • Przejdź do zakładki Kadry i Płaca -> Kadry -> Deklaracje ZUS
    • Kliknij numer deklaracji, która dotyczy błędu (np. 5/2023).
    • W opcjach przy danej deklaracij wybierz opcję Pobierz PDF.
  • Porównaj kwoty z pliku PDF i pliku Excel. Jeśli kwoty się różnią, może to być przyczyną odrzucenia deklaracji przez ZUS.
  • Popraw błędne wartości składek na liście płac, rachunku bądź składkach ZUS właściciela, kliknij Przelicz,
  • Po wykonanym przeliczeniu należy na nowo wygenerowac deklarację z praidłowymi danymi

 

Uwaga!

Jeśli błąd występuje w większej liczbie składek na DRA, należy zmienić wartość każdej składki, uwzględniając dodatnią lub ujemną różnicę w składkach.

 

2.2. Zmiana stawki składki wypadkowej u przedsiębiorcy

Jeżeli ZUS wysyła pismo, informujące o zmianie stawki składki wypadkowej, należy pamiętać o jej aktualizacji w systemie Systim.

Aby zaktualizować stawkę składki wypadkowej:

  • Zaktualizowanie stawki składki wypadkowej:
    • Przejdź do zakładki kadry i płace -> kadry -> Konfiguracja -> dane konfiguracyjne (skłakę wypadkową zmienić też można w umowie danego pracownika)
    • Zmień wartość składki wypadkowej w odpowiednim polu.
    • Zmiana ta jest możliwa tylko w kwietniu danego roku oraz w pierwszym miesiącu pracy w serwisie.
  • Sprawdzenie rachunków:
    • Dla umów o pracę: Sprawdź, czy w odpowiednich przypadkach jest wypełniona opcja data wypłaty, z prawidłowo wybraną opcją (do końca bieżącego miesiąca lub w następnym miesiącu).
    • Dla umów zlecenie: Sprawdź, czy rachunki są wystawiane w miesiącu zgodnym z datą wypłaty.

3. Weryfikacja poprawności składek

Jeśli po wykonaniu powyższych kroków błędne składki nadal występują, zwróć uwagę na:

  • Różnice w zaokrągleniach składek społecznych i zdrowotnych.
  • Podwójne rachunki w tym samym miesiącu (czy dany pracownik otrzymał dwa wynagrodzenia).

 



powrót do pytań

Skomentuj




Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!