Podczas próby wysyłki deklaracji ZUS DRA może pojawić się komunikat:
„Dla ubezpieczonego brak zgłoszenia z podanym kodem tytułu” (nr bloku: 10, nr pola: 1) oznacza, że ZUS nie odnotował zgłoszenia ubezpieczonego z odpowiednim kodem tytułu ubezpieczenia.
Przyczyny tego błędu mogą być następujące:
- Brak przetworzenia przez ZUS dokumentów zgłoszeniowych (np. ZUS ZUA lub ZUS ZZA).
- Niewłaściwa kolejność przesłanych dokumentów – deklaracja rozliczeniowa została przesłana przed przetworzeniem zgłoszenia.
Kroki naprawy błędu
Krok 1: Zweryfikuj zgłoszenia ubezpieczonego w ZUS
- Zaloguj się na swoje konto w systemie PUE ZUS.
- Przejdź do zakładki Komplety rozliczeniowe i sprawdź:
- Czy dokument ZUS ZUA/ZZA został poprawnie przetworzony?
- Czy w systemie widnieje odpowiedni kod tytułu ubezpieczenia?
Krok 2: Zweryfikuj poprawność danych w Systim
- W programie Systim przejdź do zakładki Kadry → Pracownicy.
- Odszukaj dane ubezpieczonego, którego dotyczy błąd.
- Sprawdź, czy kod tytułu ubezpieczenia jest zgodny z wymaganiami ZUS.
Krok 3: Ponowne zgłoszenie dokumentów do ZUS
- Jeśli dokument zgłoszeniowy (ZUA/ZZA) nie został przetworzony:
- Poczekaj 1 dzień roboczy, aby ZUS mógł zaktualizować dane.
- Po tym czasie ponownie wyślij deklarację zgłoszeniową w Systim:
- Przejdź do zakładki Deklaracje → Przy danej deklaracji Opcje → Podpisz i Wyślij lub pobierz w foramcie XML aby wysłać za poocą PUE ZUS.
- Jeśli dokumenty zostały odrzucone:
- Popraw dane w systemie Systim.
- Ponownie wygeneruj i wyślij zgłoszenie ZUA/ZZA.
Uwaga!
- Po potwierdzeniu zgłoszenia ubezpieczonego w ZUS, wyślij deklarację rozliczeniową (np. ZUS DRA) za pomocą Systim.
- Zweryfikuj, czy nowe zgłoszenie zostało poprawnie przyjęte na PUE ZUS, w zakładce Komplety rozliczeniowe.