Podczas wysyłania deklaracji zgłoszeniowych do ZUS może pojawić się następujący komunikat:
"Przesyłka nieprzyjęta do ZUS. Dokument zawiera błędy."
Opis błędu: Błędnie zaznaczone ubezpieczenia (nr bloku: 5, nr pola: 1).
Najczęstsza przyczyna błędu
Błąd ten zwykle wynika z nieprawidłowego zaznaczenia rodzajów ubezpieczeń w formularzu ZUS ZUA. W szczególności należy zwrócić uwagę na:
- Ubezpieczenie chorobowe dla przedsiębiorcy:
Jest ono dobrowolne i należy je zaznaczyć wyłącznie, gdy przedsiębiorca zdecyduje się przystąpić do tego ubezpieczenia.
- Plan opłacania składek:
W przypadku zmiany planu opłacania składek konieczne jest zaktualizowanie odpowiednich pól w formularzu.
Co zrobić, gdy pojawi się ten błąd?
- Zweryfikuj, czy błąd dotyczy przedsiębiorcy czy pracownika:
- Przedsiębiorca:
Sprawdź, czy ubezpieczenie chorobowe zostało poprawnie zaznaczone jako dobrowolne (jeśli dotyczy).
- Pracownik:
Upewnij się, że zaznaczone są wszystkie wymagane ubezpieczenia:
- Emerytalne,
- Rentowe,
- Wypadkowe,
- Zdrowotne.
- Popraw błędne zgłoszenie w systemie:
- Dla przedsiębiorcy:
Zaznacz ubezpieczenie chorobowe jako dobrowolne, jeśli dotyczy.
- Dla pracownika:
Upewnij się, że zaznaczono wszystkie obowiązkowe rodzaje ubezpieczeń.
- Zapisz zmiany i wygeneruj nową deklarację.
- Wyślij poprawioną deklarację do ZUS:
Po wprowadzeniu poprawek wyślij ponownie formularz ZUS ZUA.
UWAGA!
- Przy pierwszorazowym zgłoszeniu przedsiębiorcy na druku ZUS ZUA zwracaj szczególną uwagę na poprawne zaznaczenie rodzajów ubezpieczeń.
- W przypadku jakichkolwiek wątpliwości skonsultuj się z infolinią ZUS lub zapoznaj się z instrukcjami w systemie.