Czy wiesz jak zarejestrować własną działalność?
Po 1. Musisz złożyć wniosek CEIDG-1
- We wniosku tym trzeba podać wszelkie informacje o swoich danych osobowych oraz danych przyszłej firmy. Na tym etapie trzeba również zastanowić się nad wyborem formy księgowości, która będzie prowadzona w danej firmie (forma elektroniczna czy tradycyjna). Jeżeli jednak na tym etapie nie wiemy na jaką księgowość się zdecydujemy, wystarczy podać we wniosku adres prowadzonej działalności gospodarczej (czyli adres pod którym przechowywane będą księgi rachunkowe).
- Złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednoznaczne ze złożeniem wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, o wpis do krajowego rejestru urzędowego pomiotu gospodarki narodowej (REGON) oraz ze zgłoszeniem indentyfikacyjnym nadania NIP, jeżeli nie był wcześniej nadany – wszystkie informacje zostaną przesłane na podany we wniosku adres e-mail.
- Wniosek można złożyć na trzy możliwe sposoby:
- poprzez rejestrację/logowanie w CEIDG i wypełnienie wniosku online, wysłanie online
- przez rejestrację/logowanie w CEIDG i wypełnienie wniosku z następnym jego wydrukowaniem i złożeniem osobiście w urzędzie gminy
- Pobranie wniosku i jego uzupełnienie ręczne (w formie papierowej), a następnie złożenie wniosku w gminie – tam zostanie on przekształcony na formę elektroniczna
Po 2. Zastanów się nad rodzajem księgowości
Na tym etapie, warto zastanowić się nad prowadzeniem przyszłej księgowości – jakiego rodzaju księgowość preferujesz i będziesz stosować we własnej firmie. Decyzje można podjąć później bądź od razu przy wypełnianiu wniosku.
Jakie są opcje dostępne do wyboru?
można:
- - prowadzić księgowość samodzielnie w formie tradycyjnej
- - prowadzić księgowość samodzielnie online (np. program Systim)
- - zlecić zewnętrznej firmie
- - można korzystać z mieszanej opcji – samodzielność i z księgowym
Po 3. Rejestracja podatku VAT w Urzędzie Skarbowym
Na tym etapie trzeba złożyć do Urzędu Skarbowego VAT-R, aby zarejestrować podatek VAT
Wskazówka:
Pamiętaj, że musi to nastąpić przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej – nie później niż przed uzyskaniem pierwszych przychodów.
Po 4. Poczekaj na numer REGON
Nim przystąpisz do reszty działań, poczekaj aż zostanie nadany przez GUS numer REGON. Dla ułatwienia procedury i jej szybkości, zostanie on wysłany na adres mailowy wskazany we wniosku (w ciągu 7 dni od momentu rejestracji danego wniosku).
Po 5. Udaj się do ZUS
Od daty rozpoczęcia działalności (maksymalnie w ciągu 7 dni), należy wybrać w placówce ZUS’u odpowiednie dla siebie składki – jakie przedsiębiorca będzie za siebie odprowadzał (druk ZZA, czyli ubezpieczenie zdrowotne lub ZUA, czyli ubezpieczenie zdrowotne i społeczne)
Informacja dodatkowa:
Warto złożyć formularze o składki osobiście i odebrać odpowiednie potwierdzenie zgłoszenia, ponieważ będzie ono przydatne na przykład: przy korzystaniu z usług służby zdrowia. Do tego warto mieć przy sobie dokument potwierdzający nadanie numeru regon, wraz z jego kserokopią – co prawa Urząd Statystyczny powinien wysłać taką informację do ZUSU, jednakże mimo to, w niektórych oddziałach trzeba i tak przynieść ze sobą dokumenty potwierdzające.
Po 6. Wyrobienie pieczątki firmowej – nie jest obowiązkowe
Procedura ta nie jest obowiązkowa, jednakże wyrobienie pieczątki firmowej nie jest drogie, a na pewno jest wygodne i przydatne w dalszym użytku. Na pieczątce powinny się znaleźć takie opcje, jak: nazwa firmy (pełna), dane adresowe, REGON, numer NIP.
Koszt wyrobienia pieczątki waha się w granicach 20, a 50zł. Pieczątka wyrabiana jest na miejscu i trwa od kilkunastu minut do paru godzin. Tak więc, otrzymujemy ją w tym samym dniu, kiedy składamy dane zamówienie.
Po 7. Załóż rachunek bankowy
Aby założyć rachunek w placówce bankowej, trzeba wziąć ze sobą przede wszystkim dowód osobisty i wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Trzeba również pamiętać, że po założeniu rachunku, należy poinformować o tym US na druku CEIDG.
Po 8. Uzupełnij ponownie wniosek CEIDG-1
Trzeba złożyć w Urzędzie miasta/gminy wniosek o zmianę wpisu w centralnej ewidencji i informacji działalności gospodarczej o takie dane, jak:
- Numer firmowy założonego rachunku bankowego – tu zostanie on wysłany automatycznie do US i ZUS.
- Podmiot, który prowadzi dokumentację rachunkową i adres miejsca przechowywania danej dokumentacji rachunkowej wnioskodawcy.
Po 9. Koncesje, zwolnienia lub licencje – sprawdź czy Ciebie dotyczą
W przypadku prowadzenia niektórych działalności, należy sprawdzić czy mamy obowiązek uzyskania jakiś koncesji, zezwoleń czy wpisu w rejestrze działalności regulowanej (np. agent ubezpieczeniowy, biuro rachunkowe).
Tutaj należy również zgłosić się do PIP i Sanepidu, jeżeli firma będzie zatrudniać pracowników. Należy wykonać tę operację w ciągu 30 dni od daty rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej – zawiadomienie na piśmie PIP o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. W zależności od tego jakiego rodzaju prowadzona jest firma, należy również w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności powiadomić właściwego państwowego inspektora sanitarnego, także o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności i przewidywanej liczbie pracowników. Dodać musimy również informację o środkach i procedurach BHP, jakie przyjęliśmy względem naszej firmy.
Dokładne wzory powyższych dokumentów znajdują się na stronach internetowych danych instytucji. Wystarczy je pobrać, wypełnić, a następnie zanieść do odpowiedniej placówki.