Czy wiesz jak zarejestrować własną działalność?


Po 1. Musisz złożyć wniosek CEIDG-1

Po 2. Zastanów się nad rodzajem księgowości

Na tym etapie, warto zastanowić się nad prowadzeniem przyszłej księgowości – jakiego rodzaju księgowość preferujesz i będziesz stosować we własnej firmie. Decyzje można podjąć później bądź od razu przy wypełnianiu wniosku.

Jakie są opcje dostępne do wyboru?

można:


Po 3. Rejestracja podatku VAT w Urzędzie Skarbowym

Na tym etapie trzeba złożyć do Urzędu Skarbowego VAT-R, aby zarejestrować podatek VAT

Wskazówka:

Pamiętaj, że musi to nastąpić przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej – nie później niż przed uzyskaniem pierwszych przychodów.

Po 4. Poczekaj na numer REGON

Nim przystąpisz do reszty działań, poczekaj aż zostanie nadany przez GUS numer REGON. Dla ułatwienia procedury i jej szybkości, zostanie on wysłany na adres mailowy wskazany we wniosku (w ciągu 7 dni od momentu rejestracji danego wniosku).

Po 5. Udaj się do ZUS

Od daty rozpoczęcia działalności (maksymalnie w ciągu 7 dni), należy wybrać w placówce ZUS’u odpowiednie dla siebie składki – jakie przedsiębiorca będzie za siebie odprowadzał (druk ZZA, czyli ubezpieczenie zdrowotne lub ZUA, czyli ubezpieczenie zdrowotne i społeczne)

Informacja dodatkowa:

Warto złożyć formularze o składki osobiście i odebrać odpowiednie potwierdzenie zgłoszenia, ponieważ będzie ono przydatne na przykład: przy korzystaniu z usług służby zdrowia. Do tego warto mieć przy sobie dokument potwierdzający nadanie numeru regon, wraz z jego kserokopią – co prawa Urząd Statystyczny powinien wysłać taką informację do ZUSU, jednakże mimo to, w niektórych oddziałach trzeba i tak przynieść ze sobą dokumenty potwierdzające.

Po 6. Wyrobienie pieczątki firmowej – nie jest obowiązkowe

Procedura ta nie jest obowiązkowa, jednakże wyrobienie pieczątki firmowej nie jest drogie, a na pewno jest wygodne i przydatne w dalszym użytku. Na pieczątce powinny się znaleźć takie opcje, jak: nazwa firmy (pełna), dane adresowe, REGON, numer NIP. Koszt wyrobienia pieczątki waha się w granicach 20, a 50zł. Pieczątka wyrabiana jest na miejscu i trwa od kilkunastu minut do paru godzin. Tak więc, otrzymujemy ją w tym samym dniu, kiedy składamy dane zamówienie.

Po 7. Załóż rachunek bankowy

Aby założyć rachunek w placówce bankowej, trzeba wziąć ze sobą przede wszystkim dowód osobisty i wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Trzeba również pamiętać, że po założeniu rachunku, należy poinformować o tym US na druku CEIDG.

Po 8. Uzupełnij ponownie wniosek CEIDG-1

Trzeba złożyć w Urzędzie miasta/gminy wniosek o zmianę wpisu w centralnej ewidencji i informacji działalności gospodarczej o takie dane, jak:

Po 9. Koncesje, zwolnienia lub licencje – sprawdź czy Ciebie dotyczą

W przypadku prowadzenia niektórych działalności, należy sprawdzić czy mamy obowiązek uzyskania jakiś koncesji, zezwoleń czy wpisu w rejestrze działalności regulowanej (np. agent ubezpieczeniowy, biuro rachunkowe). Tutaj należy również zgłosić się do PIP i Sanepidu, jeżeli firma będzie zatrudniać pracowników. Należy wykonać tę operację w ciągu 30 dni od daty rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej – zawiadomienie na piśmie PIP o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. W zależności od tego jakiego rodzaju prowadzona jest firma, należy również w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności powiadomić właściwego państwowego inspektora sanitarnego, także o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności i przewidywanej liczbie pracowników. Dodać musimy również informację o środkach i procedurach BHP, jakie przyjęliśmy względem naszej firmy. Dokładne wzory powyższych dokumentów znajdują się na stronach internetowych danych instytucji. Wystarczy je pobrać, wypełnić, a następnie zanieść do odpowiedniej placówki.