Podczas tworzenia nowego roku księgowego może się zdarzyć, że pojawi sie nam okienko "Błędy w roku księgowym". W takiej sytuacji w oknie może się pojawić:
- lista szablonów, w których wystąpują zapisy księgowe bez ustawionych kont księgowych,
- lista operacji zdefiniowanych, w których brakuje kont.
Informacja taka pojawi się w sytuacji gdy np. w roku 2022 dokonaliśmy zmian w planie kont (np. zamiast do konta 130 utworzyliśmy analitykę - konta 130-1 i 130-2). Tworząc nowy rok księgowy program kopiuje szablony wzorcowe dokumentów na nowy rok, np. na 2023. Jeśli w szablonach znajdzie konta, które nie istnieją (bo np. zostały usunięte) albo nie można na nich księgować (bo wcześniejsze konto analityczne 130 jest obecnie kontem syntetycznym), to wyświetli się błąd z punktu nr 1 powyżej.
Co zrobić w takiej sytuacji? Należy wejść we wszystkie wskazane szablony księgowe i tam zmienić konta na prawidłowe i zapisać. Zanim to zrobimy upewnijmy się, że w "latach obrotowych" wybraliśmy aktywny rok obrotowy, który w danym momencie chemy edytować.
W drugim przypadku - odnośnie listy operacji zdefiniowanych - jest to taka sama sytuacja. Oznacza, że w liście operacji zdefiniowanych (które możemy używać np. na wyciągach bankowych i raportach kasowych) są podane konta, których nie ma w nowym planie kont, lub na których nie można księgować.
Należy więc wejść w każdą operację zdefiniowaną (w module księgowość -> konfiguracja) i w każdej z nich ustawić prawidłowe konta, na które ma następować księgowanie, a następnie zapisać.