Taki komunikat może pojawić się podczas próby podpisu podpisem elektronicznym, na ekranie pojawi sie wtedy identyfikator czytnika kart elektronicznych i informacja:
"Karta inteligentna nie może wykonać żądanej operacji lub operacja wymaga innej karty inteligentnej". Jest to komunikat systemu Windows i jest niezależny od używanego oprogramowania.
Komunikat może wystąpić zarówno w Systim, w Płatniku, jak i w innym oprogramowaniu firm trzecich.Komunikat ten może też czasem pojawić się w wersji angielskiej:
"The Smart card cannot perform the requested operation or the operation requires a different smart card".
Opcjonalnie może również pojawić się komunikat "Zestaw kluczy nie istnieje" lub w wersji angielskiej "Keyset doesn't exist".
Co oznacza ten komunikat?
Komunikat ten zwykle oznacza, że wybraliśmy do podpisania dokumentu czy deklaracji podpis, ale podpis ten nie znajduje się na wybranej karcie na umieszczonym w komputerze czytniku. Aplikacja nie może więc wykonać operacji podpisu przy pomocy tego czytnika podpisu elektronicznego.
Upewnij się, że wybierasz odpowiedni podpis (certyfikat), że jest on zarejestrowany w Windows, że jest aktualny (możesz mieć na liście dwa certyfikaty - nieaktualny i aktualny - sprawdź czy wybierasz właściwy), nie został odwołany i że odpowiadający mu czytnik (a nie inny!) jest podłączony do komputera. Na komputerze musza być zainstalowane aktualne sterowniki ze strony producenta.
W niektórych sytuacjach może się pojawić również inny komunikat: "zestaw kluczy nie istnieje".
Komunikat ten może również oznaczać, że wybraliśmy do podpisania dokumentu czy deklaracji podpis, ale podpis ten nie znajduje się na wybranej karcie. Aplikacja nie może więc wykonać operacji podpisu przy pomocy tego czytnika podpisu elektronicznego. Może tak zdarzyć się w sytuacji, gdy używamy do podpisu dwa czytniki i przełączamy je na zmianę, a wybraliśmy jeden certyfikat. W tej sytuacji również zastosuj się do wskazówek opisanych powyżej.
Ten komunikat może też oznaczać, że certyfikat nie został zarejestrowany w Windows. Jeśli jesteśmy pewni, że wybraliśmy właściwą kartę z właściwym podpisem, może to wskazywać na inny, niezidentyfikowany błąd. W takiej sytuacji zalecamy przeinstalowanie SystimPlus (czy innego programu, którego akurat używamy), przeinstalowanie sterowników i oprogramowania do podpisywania, a także zalecamy zrestartowanie komputera. Komunikat może też oznaczać awarię czytnika kart lub samej karty z podpisem elektronicznym.