W przypadku kontynuacji prowadzenia działalności gospodarczej i jednoczesnego rozpoczęcia prowadzenia ewidencji księgowej w Systim niezbędne jest uzupełnienie informacji dotyczących okresu wcześniejszego a mającego wpływ na generowane zestawień i deklaracji podatkowych.
Do takich informacji należy podatek VAT naliczony w poprzednim okresie.
W przypadku, gdy tworzymy po raz pierwszy plik JPK V7M/K zdarzyć może się sytuacja, w której zamieścić musimy w części deklaracyjnej informację o kwocie nadwyżki VAT z poprzedniej deklaracji, informacja ta powinna znaleźć się w poz. 39. Podczas przygotowania JPK V7 za dany okres wartość tę należy wpisać w edytowalne okno.
Aby informacja w deklaracji i informacja w zestawieniu podatkowym VAT były spójne, odpowiednio w programie trzeba wprowadzić zapis, który byłby widoczny w poniższym zestawieniu.
Ponieważ do zestawienia pobierane są informacje z zapisów do odpowiednich rejestrów VAT należnego i naliczonego, wprowadzić należy zapis do rejestru VAT naliczonego, z którego wynikałaby kwota jaka została wpisana do części deklaracyjnej pliku JPK V7.
Przechodzimy zatem do zakładki Księgowość -> VAT naliczony i dodajemy zapis.
Uzupełniamy tylko kwoty w rejestrze Zakup VAT. Możemy to zrobić poprzez wpisanie wszystkich faktur kosztowych jakie składają się na kwotę VAT do przeniesienia z poprzednich okresów bądź wprowadzając jedną kwotę stanowiącą sumę tych zapisów.
Istotne jest wpisanie prawidłowych dat w ewidencji. Dlatego też, jeśli rozpoczynamy prowadzenie księgowości w Systim z początkiem roku i pierwszą deklaracją będziemy składać za styczeń bądź I kwartał roku to zapis w podatku VAT naliczony powinien zostać wprowadzony w grudniu poprzedniego roku.