Dlaczego w RZIS w drugiej kolumnie wartości (za poprzedni rok) są zerowe?
Jeżeli pobrany raport RZiS (np. na 2018 rok) posiada w drugiej kolumnie wartości zerowe (za poprzedni rok, np. 2017 rok), oznacza to, że w programie brakuje informacji o RZiS za rok ubiegły. Można temu zaradzić na dwa sposoby:
1. Sposób automatyczny.
Jeśli mieliśmy za np. rok 2017 utworzony RZiS i taki sam RZiS utworzony został na 2018, to w tej sytuacji pola "Powiązane pozycje z roku poprzedniego:" utworzą się automatycznie. Program więc automatycznie będzie do RZiS za 2018 zaciągał dane również z roku ubiegłego (2017). Oczywiście należy pamiętać, aby przychody i koszty były zaksięgowane zarówno w 2018 jak i w 2017 roku.
2. Ręczne powiązanie.
Gdybyśmy na 2018 rok stworzyli całkowicie nowy RZiS (na przykład dla jednostki małej, a nie mikro jak wcześniej) to program nie będzie w stanie powiązać automatycznie pozycji z roku 2018 z pozycjami z roku 2017 i należy to zrobić ręcznie (zanim to zrobisz jednak zapoznaj się z punktem 3).
Krótko mówiąc - brakuje powiązania pozycji RZiS między latami. Aby to naprawić należy wejść w edycję planu RZiS z 2018 roku (księgowość -> ustawienia -> -> konfiguracja -> układ RZiS) i dokonać jego edycji.
Dokładniej mówiąc, należy kliknąć na drzewku poszczególne pozycje RZiS i po prawej stronie edytować ich ustawienia - w polu "Powiązane pozycje z roku poprzedniego:" wybrać odpowiednie pozycje RZiS z listy za rok 2017 i zapisać zmiany. Należy powiązać wszystkie pozycje. Wtedy na raportach z 2018 roku ukażą się w drugiej kolumnie danych zamiast zer - odpowiednie kwoty.
Uwaga! W edycji RZiS za 2018 rok wybiera się w polu "Powiązane pozycje z roku poprzedniego:" konta z 2017 roku.
Oczywiście należy pamiętać, aby przychody i koszty były zaksięgowane zarówno w 2018 jak i w 2017 roku.
3. Ręczne wpisanie danych
Jeśli nie chcesz powiązywać RZiS za 2018 i 2017, bądź z różnych powodów nie jest to możliwe (np. nie masz w ogóle wprowadzonego roku 2017, albo układ pozycji jest na tyle odmienny, że jest to niemożliwe) to jest jeszcze prosty sposób na dodanie RZiS za rok ubiegły.
Należy wejść w edycję RZiS za rok, za który chcemy go wygenerować (księgowość -> ustawienia -> konfiguracja -> układ RZiS) i dla każdej z pozycji RZiS uzupełnić pola "Kwota z ubiegłego roku:", wpisując tam odpowiednią dla każdej pozycji wartość.
W ten sposób w RZiS w sekcji za rok ubiegły pojawią się prawidłowe, wpisane przez nas wartości.
powrót do pytań