Jeżeli przedsiębiorca prowadzi ewidencję księgową w formie uproszczonej, czyli KPiR, i nie otrzyma w terminie zapłaty za wystawione przez siebie faktury, ma możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Możliwe jest to po upływie 90 dni od określonego na fakturze terminu zapłaty.
W przypadku stwierdzenia zaległości w płatnościach od klientów, dla których upłynęło 90 dni od dnia wymagalności, należy przygotować dodatkowy zapis w rejestrze VAT. Aby to zrobić neleży wykonać następujące czynności:
Dodanie zapisu w VAT należnym
- Przejdź do zakładki: Księgowość → KPiR → VAT należny.
- Dodaj nowy zapis i oznacz go jako przychód.
- Wprowadź numer dokumentu, którym może być numer faktury pierwotnej z dodatkowym oznaczeniem pozwalającym zidentyfikować zapis.
- Data wpisu powinna odpowiadać okresowi, w którym upłynął ustawowy termin 90 dni.
- Uzupełnij dane kontrahenta oraz stosowny opis.
Uzupełnienie danych w Rejestrze VAT
- Przejdź do zakładki: Rejestr VAT.
- Wprowadź kwoty odpowiadające wartościom z niezapłaconej faktury, ale ze znakiem minus.
Oznaczenie w pliku JPK V7
- Przejdź do zakładki: JPK.
- Znajdź odpowiednie oznaczenie dla tej transakcji, aby prawidłowo została wykazana w pliku JPK V7 za dany okres.