Nieopłacone faktury kosztowe
Aby wyksięgować koszty nieopłacone po 90 dniach, należy wejść w zakładkę "Księgowość" > "Księgi Handlowe" > "Inne operacje" > "Koszty po terminie płatności" lub w KPiR znaleźć to można w zakładce "Księgowość" > KPiR > "Konfiguracja" > "Koszty po terminie płatności".
Tutaj pojawią się wszystkie faktury kosztowe, które są nieopłacone (tj. pole "data zapłaty" nie jest w nich ustawione). Należy tu wyksięgować wpis (przy danej fakturze trzeba kliknąć na "opcje" i z wyświetlonej listy wybrać "wyksięguj wpis"), który jest po terminie płatności. Kwoty automatycznie wejdą do rejestrów VAT oraz do deklaracji i pojawią się w polu Korekta podatku naliczonego (na poglądowym wydruku pole 49) w części deklaracyjnej oraz odpowiednio w części ewidencyjnej.
Ulga za złe długi - faktury sprzedażowe za które nie dostaliśmy płatności
Program nie posiada opcji automatycznego księgowania takich faktur, można taki zapis wprowadzić wykonując poniższe czynności:
Aby zastosować ulgę na złe długi dotyczącą sprzedaży, należy utworzyć zapis księgowy na podstawie zapisu co do którego chcemy zastosować ulgę na złe długi, upewnić się, że data zaliczenia do rejestru VAT jest ustawiona na właściwy miesiąc (czyli ten miesiąc, w którym został przekroczony termin 90 dni nieotrzymania płatności), następnie należy zmienić kwoty w rejestrze VAT na minus, a w zakładce JPK zaznaczyć dodatkowo okienko "Korekta podstawy opodatkowania" (te, które były w oryginalnym zapisie zostawiamy).
Taki zapis (o ile jest na minus) powinien obniżyć kwoty podstawy i podatku w VAT należnym oraz uzupełnić pola "Korekta, o której mowa w art. 89a ust 1 ustawy" (druga strona na samym dole) w części deklaracyjnej oraz odpowiednio dodać zapis w części ewidencyjnej.
Jeżeli klient zapłaci już fakturę, to wykonujemy identyczną czynność, tym razem wpisując kwoty "na plus". Taki zapis powinien dodać się do kwoty podstawy i podatku w VAT należnym, NIE powinien zostać wpisany w polu "Korekta, o której mowa w art. 89a ust 1 ustawy", ponieważ do tego pola powinny wejść tylko kwoty związane z odliczeniem (na minus). Odpowiednio automatycznie doda się zapis w części ewidencyjnej.