Przyznanie odszkodowanie przez firmę ubezpieczeniową w związku z kolizją firmowego samochodu jest dla podatnika przychodem podatkowym. Zależnie od tego czy podatnik opłaca tylko polisę obowiązkową OC czy jednocześnie OC i nieobowiązkowe AC inna wartość przyznanego odszkodowania będzie księgowana.
W przypadku, gdy podatnik opłaca polisę OC księgowaniu podlegać będzie kwota nadwyżki odszkodowania nad poniesionymi wydatkami na naprawę samochodu. W sytuacji, gdy podatnik opłaca zarówno ubezpieczenie OC jak i AC cała kwota odszkodowania uznana powinna być jako przychód, faktura zaś za naprawę powypadkową będzie stanowić koszty.
KPiR
Księgowanie wprowadzamy bezpośrednio do KPiR po stronie przychodów, wpisujemy w kolumnę 8 wartość z decyzji o przyznaniu odszkodowania. Jako numer dokument należy wpisać numer decyzji. Wydatki w takim wypadku nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.
Można natomiast odliczyć podatek VAT naliczony na fakturze dokumentującej naprawę powypadkową adekwatnie do specyfiki wykorzystywania samochodu w firmie, czyli 100% dla samochodów używanych tylko dla celów prowadzonej działalności i 50 % dla samochodów użytkowanych w sposób mieszany.
Pełna księgowość
Natomiast w przypadku prowadzenia pełnej księgowości odpowiedni zapis związany z ewidencją księgową wprowadzamy bezpośrednio do Księgi Handlowej wybierając dokument Polecenie Księgowania. I tutaj możemy zaksięgować decyzję od firmy ubezpieczeniowej wykorzystując np. poniższy schemat księgowania:
WN konto 249-x Pozostałe rozrachunki i rozliczenia
MA 763 Pozostałe przychody operacyjne
Zależnie od tego czy kwota odszkodowania została przekazana bezpośrednio do serwisu naprawczego czy na konto podatnika księgowanie może wyglądać następująco:
- WN 130 Rachunek bankowy
Ma 249-x Pozostałe rozrachunki i rozliczenia
- WN 201-1-x kontrahent /serwis
Ma 249-x Pozostałe rozrachunki i rozliczenia