Auto osobowe może być wykorzystywane na potrzeby firmy:
- na podstawie umowy leasingu,
- jako własny środek trwały,
- jako środek trwały właściciela nie wprowadzony do ewidencji ŚT.
Jeżeli auto wykorzystywane jest w sposób mieszany tzn. na potrzeby działalności, ale i potrzeby własne właściciela firmy, to możemy w tym przypadku odliczyć 50% kwoty VAT widniejącej na dokumencie potwierdzającym zakup związany z pojazdem (paliwo, serwis, naprawa, rata leasingowa).
W pierwszej kolejności należy odpowiednio wskazać informacje związane z pojazdem. Jeśli pojazd został zakupiony jako środek trwały to w czasie wprowadzania faktury należy wybrać odpowiednie oznaczenie, aby program mógł w przyszłości dokonać obliczeń do konkretnego pojazdu zgodnie z ustawieniem.
Jeśli auto nie widnieje w ewidencji środków trwałych, dane samochodu należy nanieść w zakładce „Pojazdy”. Dodajemy tu nowe/kolejne auto i uzupełniamy niezbędne dane.
Po dokonaniu odpowiednich ustawień możemy wprowadzić fakturę związaną z kosztami samochodu. W tym celu wybieramy w zakładce „Sprzedaż i Zakup > kafelek „Zakup związany z pojazdami”. Uzupełniamy dane z faktury i wybieramy pojazd, którego dotyczy faktura. Zgodnie z ustawieniami program zaksięguje do rejestry 50% wartości VAT (kwota netto, VAT i brutto w rejestrze będą widoczne jako połowa wartości z faktury).
Nieodliczona część VAT zostanie uwzględniona w możliwej do zaksięgowania wartości kosztów.
Przykład 1
Samochód osobowy wprowadzony do ewidencji ŚT. Użytkowany do celów mieszanych: 50 % odliczonego VAT i 75% zaliczanych do kosztów.
Faktura za zakup paliwa na kwotę:
Netto 280,00
VAT 64,40
Brutto 344,40
Rejestr VAT (50% z faktury):
Netto 140,00
VAT 32,20
Brutto 172,20
Koszty:
280,00 x 75% = 210,00
32,20 x 75% = 24,15
Kwota uwzględniona w kosztach podatkowych 210,00 + 24,15 = 234,15
Wartość nie stanowiąca kosztów podatkowych 32,20 – 24,15 = 8,05
Zależnie od prowadzonej ewidencji kwota NKUP nie podlega księgowaniu w KPiR, zaś w pełnej księgowości powinna być zaksięgowana na dodatkowe konto NKUP.
Przykład 2
Samochód osobowy użytkowany do celów mieszanych na podstawie umowy leasingu: o wartości 110 000,00 zł brutto (wartość mieści się w limicie 150 000,00 zł – cała rata w koszty).
Księgowanie raty leasingowej:
Netto 1080,00
VAT 248,40
Brutto 1328,00
Rejestr VAT (50% z faktury):
Netto 540,00
VAT 124,20
Brutto 664,20
Koszty
Netto 1080,00 + 124,20 (nieodliczona część VAT) = 1204,20
Księgowanie kosztów eksploatacyjnych odbywa się tak jak w przypadku pojazdu wprowadzonego do ewidencji ŚT.