Jak wprowadzić konto nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów?
Skąd program wie jak obliczyć podatek?
Program wylicza podatek na podstawie rachunku zysków i strat - z niego pobiera pozycje dot. kosztów i przychodów i na tej podstawie określa miesięczną lub kwartalną zaliczkę na podatek. Każde konto w planie kont posiada ustawiony parametr, który mówi w jaką pozycję RZiS wejdzie saldo danego konta.
Co w przypadku kont kosztowych, które nie mają być brane pod uwagę do obliczenia podatku, gdyż nie stanowią kosztu uzyskania przychodu?
Jeśli dane księgowania nie mają być brane pod uwagę przy obliczaniu podatku, to należy je zaksięgować na kontach NKUP, czyli nie stanowiących kosztów uzyskania podatku. W edycji konta należy oznaczyć je jako konto "niestanowiące kosztów uzyskania przychodu" w module Księgowość -> Konfiguracja -> Lata obrotowe -> Plan kont.
Jeśli konto ma zawierać wyłącznie operacje związane z kosztem (lub przychodem) podatkowym, zaznaczamy opcję "przychód/koszt wyłącznie podatkowy" w ustawieniach danego konta.
Dodatkowo w przypadku podatników CIT jest możliwość wskazania, czy konto służy do księgowania kosztów/przychodów kapitałowych.
powrót do pytań