elektroniczne usługi
nowoczesnego państwa
Grzegorz Fiuk
Departament ds. Informatyzacji Resortu
Ministerstwo Finansów
IV Forum Informatyki w Administracji Ciechocinek,
Filary działań realizacji strategii
STRATEGIA ZARZĄDZANIA
FINANSAMI PUBLICZNYMI PAŃSTWA NA LATA 2005 - 2008
STRATEGIA FISKALNA
Ograniczyć deficyt budżetu państwa na 2,8 w 2007 r.
Dług publiczny na poziomie 45,5 proc. w 2007 r.
Zmniejszyć zakres wydatków sztywnych w budżecie państwa
STRATEGIA PODATKOWA
Zwiększenie jakości obsługi podatnika,
Zwiększyć kryterium atrakcyjności podatkowej Polski w zakresie inwestycji – reforma CIT – zwiększenie stopnia inwestycji powyżej 20 proc. w 2007 r.
STRATEGIA ZARZĄDZANIA
Uzyskanie oszczędności w zakresie wydatków publicznych
– do 0,6 proc. PKB w 2008 r.
Wzrost jakości obsługi obywatela
Likwidowanie zbędnych barier biurokratycznych
Przejrzystość finansów publicznych
Konsolidacja finansów publicznych
Rozwój gospodarczy
Konkurencyjność
Zdolność inwestycji i wykorzystania funduszy strukturalnych
Program strategii podatkowej 2006 – 2008
|
2005 r. |
2006 r. |
2007 r. |
2008 r. |
|
VAT |
0 |
7 (6 mies. dla |
15 |
|
|
3 |
budownictwa) |
18 |
|||
|
7 |
12 |
19 |
||
|
22 |
20 |
|
|
|
PIT |
19 |
19 |
18 |
18 |
|
30 |
28 |
||||
25 |
|||||
+ kwota wolna |
|||||
|
40 |
35 |
|
||
CIT |
19 |
19 |
18 |
18 |
|
+ ulga podatkowa na+ ulga podatkowa na+ ulga podatkowa na |
|||||
|
|
inwestycje 30% |
inwestycje 50% |
inwestycje 50% |
|
Podatek od |
|
|
wprowadzenie |
|
|
nieruchomości |
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Podatek dla |
|
|
wprowadzenie |
|
|
rolników |
|
|
|
||
|
|
|
|
Cele strategiczne - skarbowość
Perspektywa finansowa cel nr 1:
Skuteczne, efektywne i sprawiedliwe pobieranie dochodów budżetowych umożliwiające realizację celów ekonomicznych, społecznych i administracyjnych
Perspektywa procesów wewnętrznych cel nr 2:
Skuteczna walka z nadużyciami systemu podatkowego i ochrona rynku przed nieuczciwym obrotem gospodarczym, w szczególności w zakresie interesów ekonomicznych i
handlowych
|
Perspektywa klienta |
|
|
cel nr 3: |
|
Strategia |
Zapewnienie lepszej obsługi |
|
podatnikom szanujący system, |
||
skarbowa |
||
ułatwienie legalnej działalności |
||
|
||
|
gospodarczej i usuwanie barier |
|
|
biurokratycznych oraz wspieranie |
|
|
konkurencyjności gospodarki |
Perspektywa rozwoju, cel nr 4:
Doskonalenie standardów działania i rozwój infrastruktury odpowiadający współczesnym wyzwaniom i oczekiwaniom społeczeństwa
Założenia
Zarządzanie finansami publicznymi:
poprawa efektywności wykorzystania środków publicznych
wprowadzenie zintegrowanego systemu zarządzania (RTB)
konsolidacja finansów publicznych
Poprawa jakości obsługi obywatela:
usprawnienie i uproszczenie obsługi obywatela
poprawa konkurencyjności otoczenia biznesu
optymalizacja wydatków na utrzymanie systemu obsługi skarbowej
stworzenie organizacji zorientowanej na potrzeby obywatela
Zarządzanie – strategia
Wprowadzenie systemu zadaniowego w realizacji budżetu państwa
Informatyzacja finansów publicznych:
zarządzanie i opracowanie budżetu zarządzanie płynnością państwa integracja zamówień publicznych
Reforma systemu organizacji służb skarbowych i celnych
Wprowadzenie systemu realizacji i monitorowania realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych
Wprowadzenie systemu planów 3 letnich
Kierunki informatyzacji
systemy wewnętrzne Ministerstwa Finansów
systemy ogólnopolskie:
skarbowe
celne
inne
współpraca z systemami Unii Europejskiej
. . .
�?ącznie ponad 100 różnych systemów informatycznych
Uwarunkowania
Strategie Prawo
Cechy
eEurope 2005 iEurope 2010
Wrota Polski
STAP
strategia IT MF
. . .
ustawa o dostępie do informacji publicznej i BIP
ustawa o podpisie elektronicznym
ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych
. . .
standardy techniczne zasady wymiany kompatybilność otwartość uniwersalność interoperacyjność
. . .
Założenia tworzenia systemu
Rozwiązania systemu obsługi obywatela stosowane w administracji skarbowej koncentrować się będą na jakości obsługi obywatela dlatego:
wybory strategiczne muszą podlegać konsultacji
założeniem jest prymat stosowania systemów przyjaznych i prostych w obsłudze
systemy muszą być elastyczne
wprowadzeniu systemów musi towarzyszyć proces edukacji i komunikacji w zakresie stosowania pakietu usług
np.
Projekt
Rozwój usług elektronicznych
Obszary działań dla Społeczeństwa Informacyjnego
Otoczenie gospodarcze
e-Deklaracje
Ministerstwo
Finansów
dministracja Publiczna
Cele projektu (1)
Umożliwienie
przekazywania, przechowywania i przetwarzania deklaracji podatkowych i
podań w postaci elektronicznej oraz zapewnienie dostępu do informacji
podatkowych
Cele projektu (2)
Integracja Centralnego Rejestru Podmiotów (budowanego w Ministerstwie Finansów poza projektem) – jako rejestru referencyjnego opartego na Krajowej Ewidencji Podatników – z pozostałymi państwowymi rejestrami referencyjnymi. Umożliwi to automatyczną wymianę informacji na drodze elektronicznej między Centralną Bazą Danych administracji skarbowej a innymi jednostkami administracji państwowej.
Podział projektu na etapy
-zakończenie – koniec 2007r.
-zakończenie – koniec 2012r.
Harmonogram
przyjmowanie drogą elektroniczną deklaracji CIT i PIT- 4 – III kwartał 2006r.
wysyłanie przez administrację podatkową potwierdzeń o złożonych deklaracjach – III kwartał 2006r.
przyjmowanie drogą elektroniczną deklaracji VAT, AKC i pozostałych PIT – IV kwartał 2006r.
przyjmowanie drogą elektroniczną deklaracji NIP – I kwartał 2007r.
Harmonogram
dostęp podatnika do elektronicznej informacji o złożonych przez siebie deklaracjach – I kwartał 2007r.
przyjmowanie elektronicznych podań – I kwartał 2007r.
obsługa spraw na drodze elektronicznej, dwustronna komunikacja elektroniczna z podatnikiem – II kwartał 2007 r
udostępnienie dedykowanej i ogólnej informacji podatkowej na portalu podatkowym – III kwartał 2007r.
Platforma
integracyjna
System zabezpieczeń
transakcji elektronicznych
(PKI, znakowanie czasem)
|
Aplikacje do |
Aplikacje do |
|
Aplikacje |
transformacji i |
||
ładowania danych |
ekstrakcji, transformacji |
||
operacyjne |
|||
|
|
i ładowania danych |
|
|
|
CBD |
|
Aplikacja |
|
||
Do obsługi |
|
||
|
CRP |
|
|
Repozytorium |
|
||
wzorów dokumentów |
|
Obywatele
Biznes
Internet
Listy
Kontakt osobisty
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Broker informacyjny |
Aplikacja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
w ramach |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
platformy integracyjnej |
|||||||||||||||
|
|
System
bezpieczeństwa
CRM
Moduły istniejące lub obecnie realizowane
Moduły systemu
Inne podmioty
Telefon
Zmiana ustawy – Ordynacja podatkowa (1)
Art. 3a. § 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, deklaracje mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej
§ 2. Deklaracje za pomocą środków komunikacji elektronicznej składają:
1)podmioty pozostające we właściwości naczelników urzędów skarbowych do spraw obsługi niektórych kategorii podatników
2)organy administracji publicznej
3)sądy, komornicy sądowi oraz notariusze
§ 3. Organ podatkowy lub jednostka informatyczna obsługi administracji podatkowej poświadcza, w formie elektronicznej złożenie deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Zmiana ustawy – Ordynacja podatkowa (2)
Art. 3b. § 1. Deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać:
1)dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach,
2)podpis elektroniczny
§ 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1)elektroniczny format deklaracji i podań,
2)sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
3)rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być
Zmiana ustawy – Ordynacja podatkowa (3)
§ 3. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w § 2, minister właściwy do spraw finansów publicznych powinien uwzględnić w szczególności:
1)potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w deklaracjach i podaniach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem,
2)limity wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku wynikającego z deklaracji i rodzaj podatku, którego dotyczy deklaracja, a także uwzględniając wymagania dla poszczególnych rodzajów podpisu określone w przepisach o podpisie elektronicznym, w szczególności dotyczące weryfikacji podpisu i znakowania czasem.
Publiczna dyskusja –
20 kwietnia 2005r o godz. 10 w siedzibie MF
–administracja słucha rekomendacji i wskazań rynku
spotkanie skierowane jest do przedstawicieli firm IT, obywateli, izb branżowych oraz innych organizacji u udziałem przedstawicieli ministerstw
koncepcje i sugestie mogą być przedstawiane osobiście lub przesłane na wybrany MF
sprawozdanie z przeprowadzonej publicznej dyskusji oraz prezentowane materiały zostaną opublikowane na www.mf.gov.pl
Jawność i przejrzystość działań MF
Zarządzanie informacją
Wiedza – podstawą zarządzania
Nowoczesna administracja musi być instytucja wiedzy – organizacją samoucząca się
wiedza
informacje
Podejmowanie decyzji
Przetwarzanie
Analiza
DanePrzesyłanie
Narzędzia informatyczne powinny tworzyć proces zarządzania kreujący wiedzę w organizacji
Zarządzanie informacją
Wydatki DochodyZarządzanie
MIS
Dług
Systemy raportowania i kolekcji informacji
Wpływy z
podatków,System - Real Time Budget
cła
Statystyka publiczna GUS, samorządy
Analityka + prognozowanie Budowa scenariuszy Ocena i weryfikacja ryzyk
standard
ESA 95
GFSM 2001
Jednostki finansów |
Administracja |
Administracja |
Administracja |
publicznych |
Rządowa |
samorządowa |
|
MIS – narzędzie zarządzania
MIS
Systemy raportowania i kolekcji informacji
System - Real Time Budget
monitoring i przegląd stopnia realizacji zadań w układzie budżetu jak i planów 3 letnich
narzędzia planistyczne
Integracja platformy zamówień publicznych
Integracja platformy zarządzania budżetem państwa
Wyzwania dla IT
Wyzwania
Informatyzacja finansów publicznych – wprowadzenie systemu zarządzania budżetem państwa
wprowadzenie elektronicznej platformy obsługi podatnika
wprowadzenie i usprawnienie systemu wsparcia i narzędzi pracy dla służb skarbowych i celnych
integracja systemów w ramach administracji państwa
Rola i funkcje IT
Wzrost jakości obsługi podatnika, klienta systemów celnych
Wzrost jakości i efektywności współpracy z klientem wewnętrznym
Integracja systemów i zasobów infrastrukturalnych użytkowanych przez administrację
Nowoczesne, sprawne zarządzane oraz tanie Państwo
Rola i miejsce IT
Dostawca - integrator
Użytkownik |
Informatyka |
– klient wewnętrzny |
resortowa |
Jak zapewnić aby wszyscy posiadali ten sam cel strategiczny czyli:
Jakość obsługi obywatela